Saturday, September 18, 2010

Brecht vs. Batman

Persze sejtettem, hogy el fog jönni az a pillanat, amikor megérzem majd az európai felsőbbrendűségemet, amivel szeretjük az amerikaikat lenézni. Aminek persze semmi értelme, tekintve, hogy nem irodalmi kurzusra járok, hanem filmesre. De sose értettem a Batman őrületet. Nekem ez az egész superhero-baromság nem tetszik, és nem azért, mert ilyen nincs is, hanem mert szerintem ezek nem mesefilmek, hanem olyan akciók, amiben nem Jack Bauer szerepel, hanem egy denevér vagy egy pók, és halálosan komolyan veszik őt. A félreértések elkerülése végett: Jack Bauer az isten, semmi bajom az akcióhősökkel. Kivéve, ha állatnak öltöznek. Tudom, a képregények, meg minden. Engem akkor se köt le.

És Batman mindig példaként jön elő, főleg a diákok hozzák fel. Ilyenkor persze kussolok, mert nem láttam, és nem tudok hozzászólni. Na, gyorsan elő is hoztam múltkor a 12 dühös embert, csodák csodája azt meg a többiek nem látták. Aztán amikor kedvenc tanárom, Kate (magyar ősök, juhéjj) Brechtet emlegette, nagy volt a csönd a teremben. Egyedül az olasz fiú tudott egyáltalán arról, hogy létezik, sőt, tanulta is. Így hárman beszélgetünk. Majd egy ponton közbeszólt az egyik srác, aki megkérdezte, hogy ezek szerint egy Bertolt Brecht filmben ez így meg így lenne? Kate kedvesen elmagyarázta, hogy drámaíró és már meghalt.

Persze ettől még nagyon jófej a delikvens, aki ezt kérdezte, és sokkal bátrabb mint én, ha pl ki kell állni két percben elmesélni egy sztorit. Szóval nem bírálom, nem is erről szól a dolog. Csak megjegyeztem.

Tegnap megnéztük az Aliens valahanyadik részét. Kivagyok a hülye magyar fordításoktól, Bolygó neve a Halál, nyolcadik utas a halál, mert fogalmam sincs, melyik melyik. És írhatok egy fogalmazást arról, miért szereti James Cameron a techikát annyira. Avagy anya-lánya kapcsolatok a filmben. Ebből egyik permészetesen a giga-gusztustalan szörny, akinek a Szigorú Weaver kiirtja a tojásait, amit egyébként nagyon jól tesz. Imádni fogom, hogy angolul a hülye kütyüket csak úgy tudom majd megfogalmazni, hogy "this thing", "that thing", "that machine Ripley drives", "that spacecar or whatever". Na mindegy.

Ma végre szombat, életemben nem sokadszorra 10 és fél órát aludtam egyben, vonatok ide vagy oda. Szó szerint ide vagy oda. Ma elmegyek sportolni. Veszek egy kondibérletet, mert ez így nem mehet tovább. Meg futok. Nem gondolok semmiféle sztorira, konfliktusra, rövid meg egész estét filmre, főhősre, antihősre, SEMMIRE!!! Futni fogok a parkban.

No comments:

Post a Comment